”Alle nordmenn er rasister”

Har du noen gang undret deg over hvorfor så mange nordmenn blir kalt rasister? Les videre..

Jeg vil først legge trykk på at det å kalle noen for rasist er et veldig sterkt ord. Likevel virker det ikke som om at dette stopper folk fra å kalle noen rasist. Kommer en mørkhudet person i en slåsskamp blir det ofte ropt ting som ”Jævla neger”, ”Jævla rasist”, ”Jævla utlending” og ”Ta å dra deg hjem igjen til det forpulte landet du kommer ifra”.

Dette er kanskje noe av grunnen til at ordet neger er sett på som et skjellsord? Samtidig så blir det galt av oss utlendinger å kalle alle nordmenn for rasister. Det blir feil å ta alle nordmenn under en og samme kam og sette på de et stempel som ”rasister” uten at vi kjenner de.

På den andre siden av saken så er ”alle” utlendinger noen jævla griser som ikke fortjener å se solys, dette er iallefall svaret du vil få hvis vi spør flere norske.. Ifølge de så holder også utlendinger på å ta over Norge. Videre så er det er alt for mange av oss i gatene for å ikke snakke om at hver eneste av oss snylter staten. *Kremt*, jeg mener ”Ikke jobber de, ikke betaler de skatt engang sikkert, også får de likevel dødsmye penger av NAV”. Dette er ikke mine ord, det er derimot den oppfatningen flere nordmenn sitter igjen med av oss utlendinger virker det som… Dette er sikkert sant i noen tilfeller men hallo i luken, er det rart man blir sett på som rasist når det er slike ting som blir sagt høyt imens barna er i samme rom? Er det rart det blir mobbing og et raseskille? Er det VIRKELIG så rart barnet ditt mobber noen andres barn på skolen/i barnehagen? Selv om man er annerledes så burde man ikke bli sett ned på eller mobbet. Og det virker det som om at folk glemmer.

Men det er et spesifikt ord jeg vil ta opp, og det er det forbudte ordet NEGER. Er du ikke afrikaner/brunhudet selv MEN så lite smart at du sier ordet neger mens en mørkhudet person er tilstede så skal jeg love deg at det blir krangling.. La oss si at du f.eks forteller en morsom vits til vennene dine på en fest. En vits som handler om mørkhudede personer, også blir den ene mørke personen i rommet kjempe fornærmet og begynner å kalle deg for stygge ting. Selv om du kun mente vitsen som noe litt morsomt på samme måte som at vi alle tuller med ”det var en gang norsken, dansken og svensken”-vitsene. Og har jeg fortstått det rett så er det alle som ikke er afrikanske selv som ikke får lov til å si ”neger”. Hva slags tull er det? Skal alle de gamle besteforeldrene våres som lærte som barn at ordet neger var lovt til å si, slutte å si det kun fordi DU føler deg støtt av det? I 90% av tilfellene så er det ikke slemt ment en gang og bare noe som kommer ut når vi mennesker snakker. Jeg har pr. i dag mistet tellingen på alle gangene venner av meg/folk jeg har møtt har sttå der og unskyld seg fordi de har forsnakket seg og sagt ordet neger, imens jeg har vært tilstede. Hva mener dere?

Burde alle nordmenn være ekstra obs på hva de sier når de er i samme rom som en svarting/utlending/afrikaner/neger/bruning? (Kall det hva dere vil). Jeg tenker slik at så lenge man ikke mener det vondt så er det greit å si neger, hvis man vil. Med andre ord: Det er ikke noe å si unskyld for kjære nordmann – nettopp fordi det ikke finnes noe å unskylde seg for. Vi lever i et av verdens om ikke verdens rikeste land hvor vi har ytringsfrihet. Da burde jo folk også få si akkurat de ordene som de vil, ikke sant? Jeg blir iallefall ikke fornærmet hvis noen sier ordet neger rundt meg. Og det synes jeg ikke andre burde bli heller. For på slutten av dagen så er det kun et ord. Jeg synes likevel det er rart at utlendinger reagerer slik. At folk blir så hårsåre, fornærmet og sint for et ord som i bunn og grunn kun betyr ”svart”. Hvis folk blir så innmari såret av å bli kalt neger så burde det ikke være lov å si hviting, bleikfis eller jævla nordmann heller da!? Noen som er enige? Jeg har ikke akkurat sett alle afrikanerne/utlendingene som har blitt dømt for å kalle en norsk person for ”jævla nordmann” enda. Kan noen foklare meg hvorfor det da er nordmenn som blir dømt for å kalle noen neger? Dette er bare urettferdig synes jeg.. Likt skal være likt, og det burde isåfall være de samme reglene vise versa.

Det værste argumentet jeg har hørt er: ”Vi har lov til å kalle hverandre for nigga, neger, my nigga men de hvitingene kan ikke kalle oss for det”. Hva sa du akkurat nå!? That don’t make any sense nigga?! Jeg synes faktisk synd i alle nordmenn som må gå rundt og føle de ikke kan snakke sånn som de ellers ville ha gjort kun fordi et par hårsåre afrikanere/utlendiger tar seg nær av alt som blir sagt! Er man svart i Norge så må man gjøre mye for å passe inn, jobbe dødshardt for å bli ”godtatt”. Det vet de fleste av oss. Grunnen til dette er fordi det finnes fordommer. Folk forhåndsdømmer før de blir kjent med andre personer. Selv så blir jeg omtalt som norsk og ikke afrikaner i de fleste tilfeller tro det eller ei. Det føles litt rart ettersom jeg er brun på utsiden. Men dette beviser vel bare at hudfarge bare er en farge, det er hva som er på innsiden som teller. Det jeg mener er, nordmenn er et fantastisk folkeslag på samme måte som utlendinger er kjempe vakre de også. Og alle er like mye verdt uansett hvilken bakgrunn de har. Punktum!

Likte du innlegget så setter jeg pris på at du deler det videre.

Eller om DU også er enig i at det burde være lov å si ordet ”neger” på lik linje som alle andre ord i ”ordboka”.

22 kommentarer
    1. For det første, så kommer dere til vårt land. Det er klart noen nordmenn blir irriterte for at dere får jobber, og noen nordmenn ikke. MEN, samtidig så er det noen som ikke får jobb i Norge pga navnet. Altså, Norge er et integreringsland, det vil si at vi er åpne og prøver å tilpasse oss at utlendinger kommer til Norge. Samtidig er det viktig at dere tilpasser dere Norge og norske regler/normer. Mange gjør desverre ikke det. Mange lærer seg ikke Norsk engang. Da blir jeg oppgitt, men jeg kaller ikke folk for neger og jeg ber de heller ikke dra tilbake dit de kommer fra. Noen kan desverre ikke dra tilbake, pga krig f.eks. Burde ikke nordmenn være så velkomne at de tar i mot folk som trenger hjelp? For å være ærlig så blir jeg flau over hvordan noen nordmenn behandler utlendinger. Hvis du noen gang, under noen omstendigheter blir behandlet dårlig av en nordmann – ta igjen med samme mynt! Vis at akkurat DU hører til her, på lik linje med normenn!

    2. Jeg er veldig enig når det gjelder Neger-ordet. Det er så absolutt ikke et negativt ord opprinnelig, og mange mener ingenting vondt med det 🙂 Samtidig så har jeg opplevd situasjoner hvor rasismen går andre veien så det skjer det også 🙂

    3. Haha enig med deg der. Jeg snakket med en liberianer en gang og så snakket vi om rasisme. Hun sa hun ble fornærmet om noen kaldte henne neger eller svarting, men hun sa det er ikke frekt å kalle noen hviting.
      Jeg spurte mer om dette, for å se om jeg misforsto, men hun sa etterpå at “utlendinger er ikke rasister. Det kan vi ikke, vi kommer til Norge, hvordan kan vi være rasister? Alle hvitinger er rasister. Det er bare hvite som er rasister. Kaller du meg neger er du rasist, men om jeg kaller deg jævla hviting og mener det stygt, er det fortsatt ikke rasistisk. For vi utlendinger kan ikke være rasister.” Kjenner jeg må le haha det er bare så feil. Alle uansett rase kan være rasister.

    4. Veldig bra!
      Jeg pleier aldri å tenke meg over før jeg snakker som regel haha, men det er jo fordi jeg ikke tenker noe over det som rasistisk eller frekt. Er oppvokst med venner og mennesker fra alle slags land, og ser ikke på noen forskjellig, så da oppfører jeg meg heller ikke forskjellig rundt folk fra andre land.. Skal man gå å unnskylde seg for alt, så blir det jo ganske så kleint, og da tenker folk mer over at kanskje det egentlig var frekt ment. I mine øyne ihvertfall..

    5. Du er virkelig flink å skrive Laurine!
      Jeg er over 40 år. Så jeg har vokst opp med at “neger” ikke er mer uvanlig å tittulere folk med enn “asiat” eller “kineser”, for den saks skyld. Jeg vet at “nigger” en gang i tiden var et skjellsord som gjerne ble brukt negativt om slaver. Jeg husker at da loven om at det ikke var lov å si “neger” kom, ble jeg helt himmelfallen og lurte på hvor langt tilbake i tid vi skulle ende! Jeg synes “nigger” høres mye styggere ut!
      Når jeg en skjelden gang kommer i snakk med en “neger” så pleier jeg å si at “nå kommer jeg til å bruke ordet “neger”. Men at jeg kun bruker det fordi det er enkelt å si. Jeg sier at ordet for meg betyr: En person som er godt over middels mørk i huden/svart og har svart hår og gjerne tette krøller. Så får de ta det som de vil.
      Jeg har en sønn på 16 år. Da han gikk på barneskolen var det en “neger” som kalla han “fiskepudding”. Han pleide skjelden å bry seg med å ta igjen. Så jeg skjønte at dette hadde gått innpå han! Derfor ba jeg han kalle denne “neger”-gutten for “sjokoladepudding”, neste gang. Men da skal jeg fortelle at jeg fikk så øra flagra av lærerene, ja! Jeg ble kalla inn til møte og greier! Jeg sa som det var, at jeg mente det var riktig med “øye for øye, tann for tann”. DA BLEI JEG VIRKELIG BEHANDLA SOM RASIST DA!
      Det gikk så langt at det blei raportert til barneverne fordi jeg ikke ville gi meg på at enten fikk begge lov å kalle hverandre, eller så skulle ingen kalle noen noe!

    6. EMILY:
      Hva ville du følt hvis noen brukte et negativt ladet uttrykk om deg?
      Et ord som er forbundet med rasetenkning, underklasse og diskriminering- ville du likt at noen brukte dette om deg?
      Jeg tror ikke det, og jeg synes du har lite innsikt i hva ordet neger faktisk representerer i verden.

    7. Elise Regina Rudrudjordet:
      “For det første, så kommer dere til vårt land. Det er klart noen nordmenn blir irriterte for at dere får jobber, og noen nordmenn ikke” Du er 19 år gammel og har barn? Antar at du mottar stønad fra NAV? Hvordan bidrar du til storsamfunnet Norge? Du er ansett som en belastning av oss skattebetalere. Ja takk til arbeidsomme innvandrere, nei takk til etnisk norske unge mødre som bare snylter og klager!

    8. Jeg synes det er veldig dumt at folk er rasistiske! However, så synes jeg også det er veldig dumt at utlendinger ofte tror/sier alle nordmenn er rasistiske, for det er ikke sant og veldig dumt!

    9. Fint innlegg! Jeg har flere venner som du kan kalle ekstrem anti rasister. Jeg er ikke for rasisme. Respekt for alle som respekterer meg 🙂 men da enkelte av disse sier “Selvom du ikke mener noe vondt med det så er det rasistisk” og da lurer jeg egentlig på om de vet hva ordet betyr. Rasist er for mye brukt i dag “/

    10. Er delvis enig. For det første, så oppfatter jeg de nordmennene som klager over “dissa jævla utlendinga som kommer tel landet og snylter på trøgda” som en minioritet. Tror de aller fleste, både nordmenn, øst-europeere, asiaterne og afrikanerne i landet vårt ønsker et mangfoldig samfunn. Vi har lett for å fokusere på det negative og se på forskjeller. Det er utrolig synd hvis en afrikaner sliter med så store mindreverdighetskomplekser at de må bruke rasisme for å fremme seg selv. Det er også utrolig synd at en nordmann sliter med fremmedfrykt, i den grad at de faktisk sårer et annet menneske med vilje, for å oppnå å se de føler samme frykt tilbake. Og du har rett – in the end of the day, er ting bare ord. men det er meningen bak ordet vi skal legge vekt på

    11. Ehm..neger betyr slave..hvite folk ga svarte folk det navnet fordi DE var slavene til hvite folk. Hvite folk LAGDE definisjonen på rasisme. Hvite folk kan ikke gå gjennom rasisme. Rasisme er om makt. “Hviting” er derimot bare et ord uten historie eller bakgrunn uansett. Svarte folk bør få si n -ordet fordi de tokk et rasistisk skjellsord og gjorde betydningen til sin egen. Hvorfor skal hvite folk si det ordet uansett? Hvorfor må de være med på ALT? Stjele alle kulturer og så kalle svarte folk tyver?

    12. jeg er ikke enig i det hele tatt! greit at det er et fritt land osv og at det er ytringsfrihet, men så må man ikke glemme at om noen føler seg krenket av et ord selv om den andre ikke mente det vondt skal en ikke si det! dette kalles å respekteres andres følelser!det kalles å vise forståelse at vedkommende ikke liker ordet eller det du sier om dem, dette lærer vi fra barnehagen Grunnen til at ordet neger/negro er et ord som mange mørkhudede føler seg krenket av er bakgrunnen til dette ordet! dette ordet ble brukt av hvite da de snakket om slavene! de tok et ord som egentlig har en enkel betydning og gjor det om til et skikkelig stygt ord med vond betydning bak det! ordet ble brukt til å beskrive mørkhudet folk som skitne, stygge, fattige, underverdi mennesker, dyr osv! selvfølgelig kommer mørkhudet folk til å føle seg krenket av dette her, hvem ville ikke blitt det?! Dette var en veldig tung, vanskelig, vond og trist tid for de mørkhudet. Selv om slavetiden skjedde for århundre siden så betyr det ikke at diskrimineringen ikke fortsatt skjer og at de mørkhudet fortsatt bli behandlet annerledes verden rundt ikke bare i vårt kjære land Norge. Og som mørkhudet selv vil jeg ikke engang høre noen si dette ordet! ikke at jeg begynner å krangle med dem som sier dette men det er ikke et ord som jeg vil bli kalt selv og synets heller ikke at andre skal bli beskrevet med dette ordet. Og at du selv er mørkhudet og mener at det er greit at folk kan bruke dette orde slik det vil skuffer meg bare. For selv om folk bare tenker at neger betyr svart, så har det en helt annen betydning bak det og en helt annen historie som mange kanskje ikke forstår seg på! og om mange hadde vist dette så hadde de tenkt seg om 2 ganger før det velger å bruke det ordet til et skjellsord!

    13. Jeg ser at dette er skrevet over 1 år siden, men kommenterer alikevell.
      Veldig bra skrevet, men jeg må nok si at jeg er ikke enig i at noen skal bruke ordet “neger”. Jeg er enig at rasist-kortet blir ofte brukt, men kan også si at jeg har møtt på en haug med nordmenn som er rasistiske.
      “Neger” er et ord som jeg lærte var ett stygt ord å bruke og noe en skal aldri bruke for å beskrive noen, dette fordi det har blitt negativt ladet igjennom årene og blir ofte brukt som skjellsord.
      Folk glemmer ofte at jeg er av utendlansk opprinnelse (har selv bodd i Norge siden jeg var 1 år gammel, så snakker norsk som alle andre). Når noen sier noe stygt om utlendinger til meg eller klager om utlendinger, påminner jeg dem at jeg selv er av utenlands opprinnelse. Da pleier jeg ofte å høre “ja,men du er amerikansk, du er ikke en SÅNN utlending”.
      Jeg vokste opp med to jenter fra Gahna og de ble ofte herjet med fordi de hadde annen hudfarge enn hvit og kaldt for en “neger”. Både fra voksne og barn, dette synes jeg er uforskammelig og ekkelt at en voksen person kan si “æsj en jævla neger” til et lite barn eller voksen, bare fordi de har en mørkere hudfarge enn dem.
      Uansett så er jeg imot dette ordet og å lære sine barn å hate og mislike folk pga. rase og hudfarge.
      Jeg bryr meg ikke om personen som bruker dette begrepet levde i 70-tallet og det var lov å si det da, er ingen unnskyldning. det er blitt et negativt ladet ord som ikke bør være i noen sin vokabular.

    14. Alle syndige i hele verden er på en eller annen måte rasistisk. Det kan hende at dem ikke sier det, men dem tenker helt sikkert på noe vondt om andre. Alle syndige er rasister. Sånn vil det nok uheldigvis være helt til Jesus kommer tilbake og forener himmel og jord.

    15. Alle Nordmann er ikke rasister

      Jeg er Norsk. Jeg bruker mørk humor
      Det er stor forskjell på humor og Hat

      Jeg er rasebevist å ikke rasist..
      Jeg synes det er rasistist å bli kalt rasist. Hadde kalt meg for en rasist om jeg var svart? 😛

      Ang mørk humor
      Jeg spøker med dem som tåler det! Å synes det er okei at jeg gjør det

      Samme er det med hvite folk også. noen kan man spøke med noen kan man ikke
      Samme med dere mørke. noen av dere kan kødde med, mens noen kan man ikke

      Å respektere dem som ikke tåler den humørn å respekterer jeg det. Å kødder med em som er med på det å synes det er innafor for begge 2

      Jeg har respekt og humor

      Men INGEN HAT!
      folk er folk selv om det er sigøyner, romfolk og whatever kultur.. *

      Jeg har respekt for alle kulturer. Samme hvem det er.
      Samme med normenn. noen tåler jeg . noen tåler jeg ikke. Noen mørke tåler jeg noen tåler jeg ikke

      Jeg dømmer ingen pågrunn av farge. Men jeg kan ikke være hyggelig mot alle Mørke fordi dem er mørke
      heller ikke med folk som er hvite

      Alt har med hvem du er i hjertet 🙂

      Du dømmer jo alle nordmenn for å være rasist?

      Nei er jeg ikke rasist. Da synes jeg det var litt rasistisk av deg
      Når du dømmer alle hvite normann av å være rasister.
      Men hadde du kalt eller dømt oss alle normenn for rasister om vi var mørke i huden også????

      Ikke ta den vondt ment asså
      Bare min egen mening. + jeg lurte

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg