”Anoreksi synes jeg bare viser selvdisiplin..”

Du skal slippe å lese en lang innleiing, så jeg går bare rett på sak: Jeg mener uttalelsene til Christer Falck er noe av de mest absurde jeg noengang har hørt:

– ” Det jeg vil si til Eirin er at de første ti kiloene er de vanskeligste å bli kvitt. Det er nå det virkelig gjelder…å jobbe seg under 40-kilosstreken, det er da man virkelig kan skryte. Når du jobber som modell gjelder uttrykket «jo tynnere, jo bedre». Anoreksi synes jeg bare viser selvdisiplin.

– ” Noen mener at skjønnhet kommer innenifra, men det er bare en slogan som tjukke mennesker har skapt. Skjønnhet er markerte kneskåler og utstående ribbein.

– ” Betennelser går jo over. Men å bli husket som «hun tykke modellen» henger ved deg resten av livet , sier han. ”

Her snakker han om en Top model Norge deltaker. Håper det ikke er kun meg som blir helt forbauset over at en voksen mann kan si noe sånt? Anoreksi er en SYKDOM og ikke noe man tuller med. Mannen må jo være syk i hodet når han kan stå å si noe sånt.. Eirin er da ikke i nærheten av FHM-chubby, som han kaller det. Å si noe så dumt som at anoreksi viser selvdisiplin er det sykeste jeg har hørt. Anoreksi er en kamp mellom liv og død. En psykisk lidelse. Anoreksi er ikke noe man spøker med…

Les innlegget til en Vigdis om anoreksia og hvordan dette påvirket hverdagen hennes. Hun skrev ned noen ord direkte rettet til Christer HER. Bildet under er av henne, lånt herfra.

Ja, bildet over er av henne.

Etter min mening så er det mennesker som han som skaper og forverrer kroppspresset som er. Ikke uskyldige jenter som f.eks bloggeren Kristine Ullebø. Jeg blir lei meg og oppgitt hver gang jeg ser all hetsen som hun får. Bare les det her f.eks:

Synes det blir helt feil at du, med den kroppen du har, skal skrive om dette. Du har selv sagt at drømmekroppen for de fleste og kroppen mange strever etter er en slank og veltrent kropp, noe du har. Da er det sefølgelig lett for deg å skrive i vei om at de med noen ekstra kilo på kroppen bare må drite i det og overse blikkene. Har du noen gang fått slike blikk kanskje? Tviler! Det hadde vært mye mer interessant å lese fra synsvinkelen til en som føler seg for feit til å gå i shorts!”

Stakkars deg som ikke har noe tegn til rumpe. Heldigvis finnes det gutter som liker skinn og bein”

”Vet du hva? Jeg pleide å se opp til deg Kristine. Du virket alltid så sykt hyggelig og grei og forståelsesfull. Mange jenter der ute ser opp til deg, og når du sier at det er feil å være litt kraftig reagerer jeg. Alle er like fine, uansett som de er. Det er ikke normalt å veie så lite når man er like høy som en sjiraff. Beina dine stikker ut over alt, du ligner jo på et beinrangel! Å si at skjønnetsidealet er sånne tynne anoreksia jenter som deg er helt feil. Alle vet jo at det er sexy med former, ikke utstikkene ribbbein og tynne fyrstikk armer… 

Personlig så ser jeg ikke en forskjell på det som Christer Falck presterer å ha ut av seg og det som folk kommenterer på skjønne Kristine sin blogg. Det jeg vil få frem, er at komplekser kommer i alle størrelser, stor eller ei.  Kristine er noe av det nydeligste jeg har sett, hun er så skjønn på alle måter, jobber kjempe hardt med bloggen sin og virker helt fantastisk! Kristine er dessuten mitt største forbilde! Hun er en jente som mange ser opp til, og måten hun takler alt hatet på kunne ikke vært bedre.

Selv om man er ”tynn”/slank/spinkel (kall det hva enn dere vil) – så betyr ikke automatisk at man har GOD selvtillit og lever et liv fri for bekymringer. Tvert imot.. Selv synes jeg det er minst like vakkert med med former som det er å være helt slank. Folk blir sjokkert når jeg sier det. Sikkert fordi jeg har noen kilo for mye, og burde da automatisk hate alle som er tynnere enn meg. Eh? Så det er slik det funker: Hat alt og alle som ser bra ut og som har oppnådd noe du skulle ønske du selv kunne oppnådd? FEIL. 

Dagens press på å se best mulig ut er overveldende. Som blogger forventes det av deg at du ser bra ut 24/7, byr på deg selv og at du innfinner deg kritikken du får. Så jeg skjønner virkelig ikke at dere kan sitte å si at bare fordi Kristine har en ”drømmekroppen” så vil det si at hun er overfladisk, høy på pæra og immun mot stygge kommentarer? Jenta gjør nok sitt aller beste. Synes det bare er bra hun ikke er en people pleasere jeg. Og hun er kanskje et forbilde for mange unge jenter. Det skal jeg si meg enig i – Men hun er ikke forelderen til noen og har ikke tatt på seg rollon som ”englebarn”. (Noe det virker som at folk tror) Det er den stygge kommentaren som DU skrev som ikke hører hjemme noen plass. Ikke det at Kristine poster et bilde av seg i shorts i mars. SÅ i stedet for å be hun om å gå og ta seg en burger så burde du anonym kanskje ta deg en tur på gymmet. Man har ikke anoreksia selv om man har høy forbrenning og er 1.75cm. Det er deg det er noe galt med, som orker å bruke tid på å skrive dritt til andre. 

Mitt tips er å se på deg selv. Fokusere på ditt eget liv – før du kritiserer noen andres. Sitter du og baksnakker andre som du ikke kjenner, sender slemme blikk og er grønn av sjalusi? Shame on you.  

Bildet lånt fra www.krisssy.blogg.no

Helt ærlig så er det virkelig synd at samfunnet har utviklet seg til å nesten kun handle om utseende. Utseendet er ”alt” og det eneste som betyr noe virker det som. Om du ikke har det rette utseendet så er ikke du bra nok – Om dere skjønner hva jeg mener? Vi blir daglig bombardert med alle slags kjendis og modell bilder som er ekstremt retusjerte i et butikkvindu, på tv, i et magasin og ja, i media generellt. Jeg personlig kjenner på presset hvert minutt av hver dag som går, og gud så slitsomt det er! Er det rart vi er blitt mindfucked hele gjengen eller? haha, det var alt jeg hadde å si, håper innlegget falt i smak.

”Lik/Del” gjerne innlegget videre, da hadde jeg blitt glad!

19 kommentarer

Siste innlegg