NEI! VI ER IKKE BARE DUSKEDAMER I MINISKJØRT!

Endelig så fikk jeg et øyeblikk til å sette meg ned å skrive til dere. Dagene år så fort unna og nå er det en stund siden siste oppdatering gitt. Uken min har vært kjempefin, med mye treninger og attpåtil det en treninshelg i Kristiansund fra fredag til i dag.Vi får håpe at denne dvaske kroppen (KØDDA) er klar for å slikke litt sol for om bare noen dager så reiser jeg sørover. Wuhu! Ellers, så var laget vårt på Spektrum og gjorde en opptreden under landslagskampen mellom Norge og Nederland i dag. Norge vant seff!!

”Cheerleadere er bare oppmerksomhetssyke bitcher som har på seg miniskjørt og magetopper, imens de hopper opp og ned på fotballkamper”

Dette er kun èn av mange av fordommer som jeg ikke har telling på hvor mange ganger jeg har fått høre. Andre ting som jeg ofte hører er: 1.Må man være tynn for å drive med cheer? 2.Må man være myk? 3. Er cheerleading en sport? 4.Hvilket lag heier dere på? Nei man må ikke være tynn for å drive med cheer, og heller ikke myk. Jeg var hverken det ene eller det andre da jeg startet og det gikk helt fint. Og den rareste av de alle, om cheerleading er en sport eller ikke. SERIØST? Såklart er cheerleading en sport på lik linje med –  for eksempel fotball. Hvorfor får vi ikke da den samme respekten som andre sporter? Fordi vi har på oss uniformer som viser magen?

 Hvor mange ganger må man si det? – vi heier ikke på noe annet lag enn vårt eget. Cheerleading er blitt en konkurransesport. Man heier på seg selv? Skjøøøønner?


For nei, cheerlading i virkeligheten er alt annet enn det som vi alle har sett på BRING IT ON filmene. Jeg føler hver gang jeg forteller noen at jeg er cheerleader så tenker de:

Åja, dere er sånne duskedamer som heier på ulike fotballag, right? Forså at de himler med øynene eller ler hånlig. Unskyd meg, men hvor trangsynt er ikke man om man sier noe sånt? There’s a big difference folkens. NFL Cheerleadere som danser i småe ”bher” og bootyshortser er IKKE det samme som konkurranse cheerleading.

Dette er et klassisk eksempel på NFL Cheerleading:


Å stå på en bane og riste på rumpa imens man kaster på håret og leker deilig fremfor et publikum hvor nesten alle er menn – er mer sexy dansing enn cheer. Ikke at det er noe galt i det, tvert imot. Det jeg forsøker å formidle er at man må huske at det ikke er det samme som cheerleading. Du kan ikke stå der og si meg at en rutine med hopp, dans, backfliper/turn, skru i kast og koreografi som varer i 2min og 30sek er det samme som NFL ”cheerleading”? Nei. Så dum er jeg virkelig ikke.

Jeg kunne sikkert skrevet mer men jeg tror vi avslutter det her. Men newsflash.. Er man cheerleader så blir man uheldigvis ofte stemplet som enten en attention whore eller som oppmerksomhetssyk. Sånn er det bare blitt… Det er synd, men sånn er det vel bare. Men jeg gir likevel ikke opp i å prøve å snu tankegangen til flere der ute hehe. Håper dette innlegget kanskje gir litt innsyn til noen som mener at vi cheerleadere kun er duskedamer på sidelinjen på fotballkamper. For sporten vår er virkelig fantastisk, fylt av lidenskap og er verdens beste sport! Hva mener dere?

”Lik”/Del gjerne innlegget videre.

11 kommentarer

Siste innlegg